Cada cierto tiempo, las naves de la flota se aventuran en la Zona Neutral, la mayoría de las veces para solucionar crisis de alcance planetario.
El Capitán debe entonces tomar la decisión de elegir a una tripulación adecuada, fiel y temeraria, que no ensucie los pantalones en caso de toparse con una pandilla de romulanos borrachos a bordo de una nave robada a los klingon y con el dedo apoyado en un artefacto de destrucción masiva, o si aparece en pantalla la fea cara de un Borg que amenaza con asimilar la nave, la Tierra, la Federación de Planetas y a todas las unidades de carbono desperdigadas por el Universo.
En el caso de los cómics, cada cierto tiempo debes aventurarte en la Zona Neutral y escoger una portada para la obra.
La portada debe ser atractiva, debe vender lo que hay dentro, debe informar sobre lo que hay dentro, es el escaparate del tebeo y debe funcionar a plena potencia, como los escudos de una nave.
Las descargas de adrenalina más potentes del proceso creativo las sufro cuando tengo que elegir una portada que, en muchos casos, y rompiendo con una regla de oro de la edición, NO contiene una escena que ocurra en el interior.
Simplemente porque me apetece dibujar ESO (como en el caso de FH:FC 2, la de Lady Halcón, sobre todo cuando Max Pospo no empuña una espada hasta casi la última página; ya, ya, es que la música de Alan Parsons Project y la mirada encapuchada de Isabeau causan sus estragos).
Ásí sucedió con la portada que os dejo aquí a modo de Extra: me había comprado una cuantas postales de Jean Reno en la película León (The Professional) y, siguiendo los consejos de Hernán Migoya, me agencié el Director's Cut de la película, con mogollón de metraje extra.
Además, se celebran 15 Años como Profesional del mundillo del cómic, algo que tiene muchos puntos en común con el curro de francotirador, y The Professional era una referencia de lo más explícita.
Gran película. Grandes personajes. León y Matilda debían figurar en una portada. Y así fue, pero en la Redacción nos comentaron que quizás era un poco oscura, que le faltaban fondos. Y, claro, yo, de fondos, lo mínimo.
Necesitaba otra descarga de adrenalina, otra película de esas a las que referenciar porque son "especiales", y de esta forma escogí la definitiva, Lost in translation y que he reproducido en un post anterior.
De todas formas, no quería que esta cubierta quedara inédita.
P.D.- Esta mañana, mientras pasaba del PC al MAC las páginas que ha dibujado David Baldeón para el Fanhunter: The Final Conflict 2, he visto algo que sólo había visto en las películas y en los anuncios: un enorme perro llevando un periódico en la boca, rumbo a su amo, que seguramente se estaba tomando un café en un bar.
¿Una señal? ¿Debe aparecer Killer Dog en una portada de FH? ¿Será un actor canino de Resident Evil...? ¿Era el periódico para su amo o para consumo personal...?
Musquis, moooooolaaaaaaa, con permiso, me la bajo.
Cels, tengo (o he visto) todas las portadas originales de los recopilatorios fanletal y fanconnata y fanletal/fanconnata, ¿desde cuando te ha importado no poner un fondo?, ¿acaso quedaban mal sin fondo?. Más aún, ¿desde cuando te has ablandado lo suficiente como para hacer caso de los consejos de los demás en contra de tu propio criterio?. Esta portada es demoledora, la de LIT no está mal (sobre todo si te gustó la pelicula), pero le falta la fuerza absoluta que inspira esta (incluso con piernas queda absolutamente brutal, felicidades por, al menos, haberla dibujado, y gracias por ponerla).
Escrito por F'Ángel a las Septiembre 30, 2004 11:36 AMA veces cuando tienes que elegir una portada para un comic, y no sabes donde coño te dejastes a la señorita inspiración, lo mejor es darte una vuelta por las webs que visitas habitualmente, a ver si te la has dejado por ahí. Y de vez en cuando te encuentras con cosas como esta, un post hablando de portadas.... ¡genial!
Escrito por Adrik a las Septiembre 30, 2004 01:09 PMFondo ....que fondo , para mi una de las que mas me gusta es la de Almanaque 2000 con ridli metido en plena guerra mundial . El fondo como es de suponer brilla por su ausencia pero ese blanco con las balitas en él quedan divinas de la muerte :P .
No creo que fuese para consumo personal , aunque fuese así está prohibido ...mmmmmm no , no era eso de lo que hablabas . Sería Killer Dog por que por mas que he intentado que mi perro hiciese algo así no le he conseguido. No trae y va por palos, periodicos, pelotas o piedras , se queda quieto. Si tiras una chuleta si que va corriendo ... pero no la trae , bueno si en el interior .
Saludos pa tos
Escrito por dr_pelotagorda a las Septiembre 30, 2004 02:11 PMHablando de resident evil, ¿No ibas a hacer un comic survival horror de narizones? Quedaria bastante chulo.
Escrito por Traphero a las Septiembre 30, 2004 02:28 PMMuy guapa la portada.
Además si que hay fondo, fondo negro, pero lo hay. Si fuera blanco entonces te diría, si no hay fondo, pero siendo negro si que lo hay, porlomenos has tenido que aplicar el color negro ¿no?
jejejeje no me hagáis mucho caso a veces... yo...digo tonterías. jejeje
saludos
personalmente me gusta mas la negra mola muxisimo mas que al entrar en el cuerto vean en la estanteria la ultima inquisicion y mola muxo mas un tipo con barba 3 dias sus pipas y ganas de repartir bozio y no un tio tumbado en la cama aunk ninguna ta mal..
sige asi
Escrito por Batmario a las Septiembre 30, 2004 03:59 PMPerdon por la contradiccion pero en realidad el negro es la ausencia de color por la tanto no tiene fondo y Cels nos la ha jugado a todos :D
De todas formas tenga o no fondo, es una portada genial.Inclinemonos ante nuestro gran maestro.
Gracias ElJose por la lista ^^
Escrito por Vorimor a las Septiembre 30, 2004 07:26 PMYa se q me repito un poco, pero alguien me puede decir si se secara algun comic de outfan?
Escrito por wirus a las Septiembre 30, 2004 09:03 PM¡La portada mola!
(Ains, El Profesional, enesima película de mi lista de visionados pendientes ó_ò)
Curioso lo del perro, una vez me pasó algo parecido en casa de unos amigos de mis padres, pero con el can llevando las zapatillas.
Escrito por Kraken17 a las Octubre 1, 2004 01:19 AMwirus, de momento, ni para el salón del manga ni para el salón de madrid, esperes nada de outfan. A más largo plazo, quien sabe...
Escrito por hadit a las Octubre 1, 2004 02:23 PMSobre lo del perro, por supuesto que es para consumo personal.
Escrito por Lord Zoltan a las Octubre 1, 2004 09:07 PM10°Premio Mercosur Internacional Diogenes Taborda 2.005
Historia:
En consideración al lanzamiento del programa "Por la Memoria de Buenos Aires", auspiciado por el Gobierno de la Ciudad, destinado a tomar los valores históricos y culturales de cada barrio, Jorge Volpe Stessens crea el Salón Mercosur Diogenes Taborda (1890- 1926). Este premio se inaugura todos los años el 21 de Septiembre con motivo del festejo del "Día de la Primavera".Diogenes Taborda es el único caricaturista al que un intendente homenajeara para denominar una calle de Buenos Aires con su nombre, tras su muerte en 1926.Diogenes Taborda tenia ese don que siempre ha caracterizado y distinguido a los grandes dibujantes del mundo, se reconocerá tras sus pasos por las paginas de "Critica", descubría todo un secreto mundo de sugestión, hacia florecer todo un universo de humorismo al relatar gráficamente un episodio, la punta de su lápiz apartaba maliciosamente y a hurtadillas. el telón del escenario de la vida humana, y dejaba entrever en un detalle todo el gran drama como diciendo: Mira lo que pasa. Y todo eso sonriendo y sin esfuerzo, por que él era gracioso, en el sentido castizo de la palabra, hacia sus dibujos con la desnudez de lo ágil, la gracia era para él, como para todos los grandes artistas, una economía de esfuerzo. Diogenes Taborda colaboro con los bocetos de "El Apóstol" película satírica de dibujos animados, realizada por el pionero Quirino Cristiani.
Extraído del libro Historia del Humor Gráfico y Escrito, autor: Oscar Vazquez Lucio.
Bases
10°Salón Mercosur Internacional Diogenes Taborda
Podrán participar artistas de todo el mundo con 1 hasta 6 obras por categoría
Tema: libre
Categorías: Cómic, Caricatura, Ilustración, Arte Digital, Pintura, Fotografía, Grabado y Dibujo
Formato Único: 0,30 x 0,40 cm. sobre tela, cartón o papel, presentar las obras sin enmarcar, sin paspartú acompañadas de un currículo vitae.
Envíos: por correo certificado(declarar en el envió) SIN VALOR COMERCIAL o entregar personalmente en Caseros 2739 CP 1246 Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina del 1 al 28 de Julio 2.005
Premios: 5.000 Dólares en obras de arte de grandes maestros de la plástica Argentina.
Inauguración y entrega de premios : 21 de Septiembre 2.005
Costos: 50 dolares, se solicita a los artistas depositar el equivalente en el Banco Francés , Buenos Aires, Argentina ,Caja de Ahorro n° 012-30679-2 a nombre de Jorge Volpe o enviar el dinero por giro Traver Chek American Express a nombre de Jorge Omar Volpe, Documento de Identidad Nª 12.087.670 ,el dinero sera destinado para pagar los gastos de la devolución de las obras,imprenta y organización del evento, de no girar los 50 dólares solicitados las obras enviadas serán consideradas donadas junto a los derechos de reproducir su imagen a la Fundación Volpe Stessens para formar parte del acervo del Itimuseum.www.itimuseum.com.ar , o del Museo de Fotografía Fernando Paillet o del Museo de Humor Gráfico Diogenes Taborda.
Informes :
Fundación Volpe Stessens Av. Caseros 2739 CP 1246 Buenos Aires Argentina tel. 15-5455-9315 / 4941-5478
Visite el Portal Cultural Mercosur de la Fundacion Volpe Stessens
www.diogenestaborda.com.ar
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
History of the Diògenes Taborda showrooms.
10th Mercosur Salon Diògenes Taborda prize.
History:
Considering the launching of the “In the memory of Buenos Aires” program, sponsored by the city of Buenos Aires Government. Destinated to capture the historical and cultural values in each neighborhood, Jorge Volpe Stessens creates the Diògenes Taborda Mercosur salon.
This prize is inaugurated every year on the 21st of September due to celebration of the “Spring Day”.
Diògenes Taborda is the only cartoonist honored by a Mayor by naming a street in Buenos Aires after him, after his death in 1926.
Diògenes Taborda had that gift which has always characterized and distinguished the worlds greatest draftsmen, I will be recognized after his steps on the pages of “La Crìtica” he under covered a whole world of suggestion, he made a whole world of humorism flourish when graphically relating an episode, the tip of his pencil put aside maliciously and by stealth, the veil of the human life scenery, and let us see in a small detail a whole big drama as saying: look at what happens. And he did all this smiling and without effort, because he was funny in the Spanish meaning of the word. He made his drawings with the nudity of the nimble, the grace was for him, as for all great artists, an economy of effort.
Diògenes Taborda cooperated with the sketches of “El Apostol” a satirical cartoon movie, done by the pioneer Quirino Cristiani (Extracted from the book “History of the graphic and written humor “, author Oscar Vazquez Lucio (Siulnas)).
Basis 10th Diògenes Taborda Salon 2005
Can participate: painters, photographers, sculptors, printers, humorists, etc.
Theme: free.
Format: 40cm x 30 cm only on paper, cardboard, cloth.
Jury: Integrated by critics of art residing in Mercosur.
Deliveries: the art will be personally presented or sent in a sealed envelope (no framing, not paspartu) to the Volpe Stessens Foundation, Caseros 2739, CP 1246, Buenos Aires, Argentina, until august the first 2005.
Prizes: 1st, 2nd, 3rd and one mention will be awarded in the following categories: Graphic humor/illustration/painting/digital art/popular naïf art/drawing/photography (monochrome or color up to 6 per artist).
36 works of art: 8 paintings, 8 sculptures, 8 engravings, 8 drawings from great masters of painting from Mercosur will be awarded valuated in 5000 US dollars.
Please spread through your media.
Press Volpe Stessens Foundation
Mercosur art showrooms year 2005 basis.
History of the Juanito Laguna / Diògenes Taborda / Padre Castañeda showrooms.
Now that mercosur is a tangible reality where the cultural integration process is strongly consolidated by our governments and moves forward with gigantic steps as a messenger of peace to knowledge and progress or our countries, within this space without internal borderers between the Uruguayan, Brazilian, Paraguayan, Bolivian, Chilenian and Argentinian republics, Jorge Omar Volpe Stessens has contributed to this cultural descentralization creating in 1995 three Mercosur art showrooms open to artists worldwide.
Since its creation the Volpe Stessens Foundation has consolidated itself as one of the Mercosur leading enterprises in the organization of its expositions of works of art. Following the tradition of its Belgium, Swiss ancestors, Jorge Omar Volpe Stessens has directed the Vostfundation with solid basis where the priority is respect and honesty.
2005 contest
Sponsors
The Nations Cultural Office
The City of Buenos Aires cultural Office.
The Cultural Office of the Province of Santa Fe.
The Cultural Office of the Province of Buenos Aires.
10º Juanito Laguna Salon.
History:
On the day of the child (1st Sunday of august) a chocolate drinking party is done together with the awarding, donation, and honoring activities of the Mercosur Juanito Laguna Salon (Juanito Laguna, series of printings in which the argentinian artist Antonio Berni wins the Bienal of Venice 1st. prize in 1962). About Juanito Laguna his creator, the painter Antonio Berni, has written: “I see and I feel Juanito as an archetype of an argentinian and latinamerican reality, I feel him as an expression of all the existing Juanitos Lagunas. For me he is not an individual, a person, he is a character and as I have already told you, many kids and teenagers who I have met, who have been my friends who I have blended with, who I have played in the streets, are blended in him. He is also a part of myself: I don`t identify, nor can totally indentify with him, because I wasn`t a kid from the misery villages, even though I was poor during my childhood, I don`t belong to his class. I insist on this, he is not a real and concrete person but a symbol I use for shaking peoples conscience. Sympathy of course Y feel for him, compassion never, and to love him, yes I love him. It`s more than that, I don`t want him to be a poor kid for anybody, but a poor kid who rejects as an offense to be considered and keep on considering him a poor kid. Juanito Laguna doesn`t beg for money, he claims for justice , consequently he places people on this alternative: the jerks will feel sorry and do charity to the Juanitos Lagunas, the men and women of God will do justice to them. That`s what all this is about!”
Basis of the Salon Juanito Laguna 2005.
Open to artists of all countries in the world.
Theme: free.
Jury: critics of art residing in Mercosur.
Prizes: Paintings, printings from argentinian artists valuated in 5000 US dollars.
Photo format: color or monochrome, (not paspartu, nor frame) 30cm x 40cm/ 20x30cm.
Paintings: 30cm x 40 cm only, no frame on Cloth, carton, paper, free technique.
Sculptures: 50 x 40 x 40 cm. max, marble, bronze, wood, stone, etc.
Art delivering: personally, or by mail: “Volpe Stessens Foundation: Caseros 2739, CP 1246, Buenos Aires, Argentina. From June 1st. to june 28th 2005.
10th Mercosur Salon Diògenes Taborda prize.
History:
Considering the launching of the “In the memory of Buenos Aires” program, sponsored by the city of Buenos Aires Government. Destinated to capture the historical and cultural values in each neighborhood, Jorge Volpe Stessens creates the Diògenes Taborda Mercosur salon.
This prize is inaugurated every year on the 21st of September due to celebration of the “Spring Day”.
Diògenes Taborda is the only cartoonist honored by a Mayor by naming a street in Buenos Aires after him, after his death in 1926.
Diògenes Taborda had that gift which has always characterized and distinguished the worlds greatest draftsmen, I will be recognized after his steps on the pages of “La Crìtica” he under covered a whole world of suggestion, he made a whole world of humorism flourish when graphically relating an episode, the tip of his pencil put aside maliciously and by stealth, the veil of the human life scenery, and let us see in a small detail a whole big drama as saying: look at what happens. And he did all this smiling and without effort, because he was funny in the Spanish meaning of the word. He made his drawings with the nudity of the nimble, the grace was for him, as for all great artists, an economy of effort.
Diògenes Taborda cooperated with the sketches of “El Apostol” a satirical cartoon movie, done by the pioneer Quirino Cristiani (Extracted from the book “History of the graphic and written humor “, author Oscar Vazquez Lucio (Siulnas)).
Basis 10th Diògenes Taborda Salon 2005
Can participate: painters, photographers, sculptors, printers, humorists, etc.
Theme: free.
Format: 40cm x 30 cm only on paper, cardboard, cloth.
Jury: Integrated by critics of art residing in Mercosur.
Deliveries: the art will be personally presented or sent in a sealed envelope (no framing, not paspartu) to the Volpe Stessens Foundation, Caseros 2739, CP 1246, Buenos Aires, Argentina, until august the first 2005.
Prizes: 1st, 2nd, 3rd and one mention will be awarded in the following categories: Graphic humor/illustration/painting/digital art/popular naïf art/drawing/photography (monochrome or color up to 6 per artist).
36 works of art: 8 paintings, 8 sculptures, 8 engravings, 8 drawings from great masters of painting from Mercosur will be awarded valuated in 5000 US dollars.
10th Mercosur Salon of Sacred Art “Padre Castañeda Prize”.
History:
The Padre Castañeda Mercosur Salon was created due to the celebrations of the religious end of year feasts, and to honor Friar Francisco de Paula Castañeda one of the first journalists and who settles the first drawing school in Argentina being the direct leader of the artistic teaching in the country. The basis of the educational proposal by then was the formation of the man. It was the objective of Jewits, of Belgrano and Friar Castañeda also who synthesized another great priest of the time Friar Cayetano Rodriguez, when saying: “I don't know what ventures Y warn from the future, but It is necessary to form men”.
The academy of Padre Castañeda started to fusion ate in what today we know as La Recoleta in january 1815. And due to the priests petition on august 10th 1815, a drawing room was inaugurated in the city hall where he delivered his famous patriotic speech, the one that interests because of the way this one praises culture and education taking into consideration the teaching of drawing as one mean to industrial progress. In one of his paragraphs says: “ Starting this moment I take on my weak shoulders the hard working task of making draw a common thing not only in this city and suburbs but also in all of our country, I won’t give my eyes any rest until I can see this plant fully grown, and in all of its splendor this school which is undoubtedly the mother and teacher of all arts.”
In 1823, he settled in Rincon de San Jose, town of the Santafesinal coast, rapidly built the school and chapel on November the 5th. 1825 he writes to governor Lopez: “The geographical position in which I find myself motivates me to new enterprises from Entre Rios by the Parana come to me once in a while fleets full of angels, to exercise on the first rudimentary of words and religion. All day I was surrounded by little Indians whom I taught next to grammar, drawing, arp, carpentry and iron works.”
Up until 1827 he kept his school attendance was numerous. The teaching of drawing was one of the causes of his labor. The friars initiative takes its full dimension if one takes into consideration the place and the historical moment in which he developed his labor. (J:A: Garcia Martinez, “Art and artistic teaching in Argentina”)
Basis 10th Padre Castañeda Salon 2005
Can enter: painters/popular art/photographers/sculptures.
Theme: sacred art.
Measurements: painting: 30cm x 40cm only (on cloth, cardboard, paper).
Sculptures: 50cm x 40cm x 40cm max. (bronze, stone, marble, wood, etc)
Photographies: 20cm x 30 cm / 30cm x 40cm (without paspartu, not frame).
Deliveries: from October 1st to November 3rd 2005 to Volpe Stessens Foundation, Caseros 2739, CP 1246. Buenos Aires, Argentina.
Cost: 50 Us dollars will be changed to participant artist to pay edition of brochure, packing/transportation in returning works, send fee by Western Union to Jorge Volpe DNI 12087670, Caseros 2739, CP 1246. In case of not sending the money asked works will be considered a donation to the Volpe Stessens Foundation to become a part of the acerbity of the Itimuseum/Diògenes Taborda Museum/Paillet Museum or to be given away to some public welfare institution..
Volpe Stessens Foundation will care for good preserving of consignated works, but will not be responsible for theft, loss or breaking of them.
When participating in these salons Volpe Stessens Foundation is authorized to reproduce images of the exposing works on books, magazines, newspapers or any place where Jorge Volpe Considers convenient for the best diffusion and promotion of the prizes.
Looking forward to counting with your participation and spreading of this information to achieve the best realization of these three salons, cordially greet you, Jorge Volpe, director of the Volpe Stessens Foundation.
Press:
Volpe Stessens Foundation, Caseros 2739, CP 1246, Buenos Aires, Argentina.
Phone: 54 11 4 941 5478.
fundacionvolpestessens@hotmail.com
Website: www.diogenestaborda.com.ar